eduID Connect
eduID Connect är en identitetstjänst inom SWAMID – för de organisationer som inte önskar eller har möjlighet att sätta upp en egen identitetstjänst för webbaserad inloggning. eduID Connect kan också komplettera befintliga inloggningstjänster i SWAMID med ytterligare funktioner.
Så fungerar tjänsten
eduID Connect bygger på att varje student och personal har ett eget personligt eduID-konto, som hanterar deras personuppgifter. Varje konto är knutet till en organisatorisk identitet, vilket gör det möjligt för en användare att logga in i en tjänst via en vald organisation. eduID används för att bekräfta identiteten på en användare och därmed göra en digital onboarding.
Med stöd för att bekräfta identitet med svenska e-legitimationer, europeiska e-legitimationer (genom eIDAS) och resehandlingar/pass från hela världen, uppfyller eduID Connect SWAMIDs olika tillitsnivåer.
eduID hanterar även säkerhetsfunktioner så som inloggning och återställning av åtkomst till kontot, och har stöd för multifaktorsautentisering med säkerhetsnycklar.
Det här krävs för att få tillgång till tjänsten
Organisationer som är anslutna till Sunet kan beställa eduID Connect.
Användarstöd och drifthantering
Tjänsten följer Sunets förvaltningsmodell för utveckling och drift. Det innebär att NOC får larm och kommunicerar om det är problem med någon del av tjänsten och eskalerar inom Sunet för att avhjälpa identifierade fel. Användare som har frågor eller behöver stöd får det av sin egen organisation. Frågor, synpunkter och förslag hänvisas till e-postadress specifikt för tjänsten.
Vad kostar det?
Uppsättningskostnaden fördelas på antal maskiner samt en driftkostnad per månad. Kontakta tjänsteförvaltare zacharias@sunet.se för mer information.
Vill du veta mer?
För frågor om avtal och uppstart kontakta tjänsteförvaltare zacharias@sunet.se.
Mer detaljerad information kommer snart på Sunets wiki.