Till innehållet

E-legitimation som tjänst

Med E-legitimation som tjänst kan era system begära att verifiering med en e-legitimation genomförs. Ni får då tillbaka bland annat personnummer och namn på personen som verifierat sig.

Så fungerar tjänsten

Vi sätter upp en identitetstjänst med ert certifikat från e-legitimationsutfärdaren inom Digg:s identitetsfederation Sweden Connect.

Tjänsten är uppsatt med redundans och integration sker genom SAML. Ni meddelar oss vilka av era tjänster som ska kunna integreras mot identitetstjänsten, och vi begränsar så att enbart dessa kan starta en verifiering från tjänsten.

Det här krävs för att få tillgång till tjänsten

Organisationer som är anslutna till Sunet kan beställa e-legitimation som tjänst. Man behöver också ha ett avtal med en utfärdare av e-legitimation.

Användarstöd och drifthantering

Frågor, synpunkter och förslag hänvisas till e-postadress specifikt för tjänsten, som finns beskriven i tjänstens wiki: länk till E-legitimation som tjänst. Användare som har frågor eller behöver stöd får det av sin egen organisation.

Tjänsten följer Sunets förvaltningsmodell för utveckling och drift. Det innebär att NOC får larm och kommunicerar om det är problem med någon del av tjänsten och eskalerar inom Sunet för att avhjälpa identifierade fel.

Vad kostar det?

Uppsättningskostnad: 34 000 SEK
Driftkostnad per månad: 2 350 SEK

Kostnad per inloggning/verifiering hanteras i avtalet med utfärdaren av e-legitimationen.

Eftersom det enbart är de tjänster ni specificerar som kan prata med identitetstjänsten, är det bara era tjänster som kan generera en kostnad för inloggning/verifiering.

Vill du veta mer?

Steg för steg hur ni kommer igång finns beskrivet på wiki för tjänsten.

För frågor om avtal och uppstart kontakta tjänsteförvaltare zacharias@sunet.se.